10/40 - to dziesiąta płyta Marcina Stycznia, którą, dzięki swoim fanom, nagrał na swoje czterdzieste urodziny. Nie jest to krążek typu „the best of”, ale słuchacze znajdą na nim kilka  piosenek, które zyskały już sporą popularność na Youtubie, m.in. „Płacz” czy „Madonnę od popaprańców”. W większości to utwory   premierowe. W sumie 14 piosenek, które zabierają nas na spotkanie ze swoim wewnętrznym dzieckiem, przeszłością, która nie daje o sobie zapomnieć, ale przede wszystkim z „tu i teraz”, które jest najlepszym, co może być. 

Płyta jest niezwykle różnorodna muzycznie. Obok klimatycznych ballad, takich jak: „Kołysanka dla Klary” czy „Jeszcze mocniej mnie pokochaj”, mamy folkowo-popowy „Tańczący promień”, popowo-rockowe „W tym śnie”, czy wreszcie rockowe, lekko psychodeliczne utwory, takie jak: „Oto jest czas” czy „Zraniony uzdrowiciel”. Zwłaszcza pierwszy z nich przypomina dokonania zespołu Portishead. Na płycie nie zabrakło także pięknego duetu w piosence „Pierścień spokoju”. Marcin Styczeń śpiewa z Martą Zalewską - laureatką tegorocznego konkursu radiowej Czwórki „Będzie głośno!”.

Za aranżacje płyty odpowiada duet: Marcin Kuczewski i Tomasz Pfeiffer.  Ten ostatni objawił się na tej płycie także jako współkompozytor dwóch piosenek: „Chicagowski wiatr” oraz „Biała dama”. Utwory powstały podczas trasy koncertowej w Chicago w 2016 roku. Pierwszy z nich został napisany w dniu amerykańskich wyborów prezydenckich, kiedy dały o sobie znać wielkie podziały polityczne i społeczne. Piosenka jest wezwaniem do tego, aby nie szukać wrogów na zewnątrz, ale zająć się swoim podzielonym sercem. Z kolei „Biała dama” to opowieść o duchu młodej kobiety, która zginęła w wypadku samochodowym w latach 20. wybiegając z sali balowej na Archer Avenue w Chicago i od tamtej pory do dzisiaj ukazuje się różnym kierowcom (więcej informacji znajdą Państwo pod tym linkiem https://en.wikipedia.org/wiki/Resurrection_Mary). 

Na płycie obok wymienionych muzyków zagrali także Chris Aiken (perkusja), Karol Domański (perkusja), Kornel Jasiński (gitara basowa), Paweł Puszczało (gitara basowa) oraz Adam Szuraj (instrumenty perkusyjne). Za miks  odpowiedzialny jest Marian Lech, za mastering Grzegorz Piwkowski.

Pierwszym singlem z tej płyty jest utwór „Cierpię, więc jestem”, nawiązujący do przesłania Nikołaja Bierdiajewa, którego  zajmował problem zła i absurd nienawiści świata do dobra, co pozwoliło mu sparafrazować kartezjańską figurę: „Cierpię, więc jestem”.

 

  1. Płacz (muz. i sł. Marcin Styczeń)
  2. Pierścień spokoju (muz. Marcin Styczeń, sł. Paul Eluard, tł. Maria Leśniewska)
  3. Tańczący promień (muz. i sł. Marcin Styczeń)
  4. Chicagowski wiatr (muz.Tomasz Pfeiffer, Marcin Styczeń, sł. Marcin Styczeń)
  5. Biała dama (muz.Tomasz Pfeiffer, Marcin Styczeń, sł. Marcin Styczeń)
  6. Madonna od popaprańców  (muz. i sł. Marcin Styczeń)
  7. Placebo (muz. Marcin Styczeń, sł. Barbara Jurga)
  8. Zraniony uzdrowiciel (muz. i sł. Marcin Styczeń)
  9. Cierpię, więc jestem (muz. i sł. Marcin Styczeń)
  10. Jeszcze mocniej mnie pokochaj (muz. Marcin Styczeń, sł. Arkadiusz Knapkiewicz)  
  11. Kołysanka dla Klary (muz. i sł. Marcin Styczeń)
  12. W tym śnie (muz. i sł. Marcin Styczeń) 
  13. Oto jest czas (muz. i sł. Marcin Styczeń)
  14. Pomiędzy innymi samymi (muz. i sł. Marcin Styczeń)